Vitamin/ Suplemen Antenatal

Ada 4 jenis vitamin yang dibekalkan oleh klinik kerajaan semasa kunjungan antenatal.

Folate

Folate adalah sumber semulajadi vitamin B9 boleh didapati daripada makanan seperti sayuran hijau dan kekacang. Ianya diperlukan untuk menghasilkan DNA dan sel darah merah. Ia boleh mengurangkan risiko untuk mendapat anak yang cacat terutamanya kecacatan saraf ( NTD) , otak (anencephaly) dan saraf tunjang (spina bifida) Kajian telah menunjukkan bahwa, kecacatan ini boleh dikurangkan sehingga 70%. Itulah sebabnya sangat penting untuk anda memakan asid folik semasa hamil. Secara semulajadi sumbernya boleh diperolehi daripada sayuran berdaun, jus orange dan kekacang.

Ferum / Zat Besi

Tambahan ferum diambil sewaktu hamil kerana keperluan ferum ketika ini adalah lebih tinggi daripada yang biasa terkandung dalam diet. Namun mengambil ferum tambahan akan menyebabkan najis lebih gelap dan lebih keras, oleh itu perlu meningkatkan pengambilan cecair dan serat di dalam diet.

Suplemen ferum harus diambil masa perut dalam keadaan kosong sebelum makan, agar dapat diserap oleh tubuh dengan lebih baik. Untuk dos kecil memang tidak masalah mengambilnya setelah makan, tapi bila suplemen ferum diperuntukkan bagi pesakit anemia, maka harus diambil sebelum makan dan terpisah dengan suplemen lain, terutama kalsium dan vitamin E. Terlalu banyak minuman berkafin boleh mengurangkan keupayaan usus untuk untuk meyerap zat besi.

Foods that contain a high level of iron include leafy green vegetables, red meat, pulses, fortified cereals and dried apricots. To help your body absorb iron you should combine these foods with those rich in vitamin C, such as citrus fruits or juice, tomatoes, broccoli or cabbage. It is recommended that pregnant women avoid eating liver as although this is rich in iron it may have adverse health effects during this sensitive time.

Vitamin C

Vitamin C memang tidak memerlukan lemak untuk melarutkannya dalam tubuh. Tapi sebahagian besar vitamin C bersifat asid, maka sebaiknya diambil sesudah sesudah makan untuk mengelakkan iritasi pada perut, terutama pada pesakit gastrik. Buah-buahan berwarna terutama citrus dan sayur-sayuran adalah sumber semulajadi Vitamin C.

Vitamin B Kompleks -Vitamin B kompleks sering menyebabkan mual ringan. Hal ini dapat dielakkan dengan mengambil vitamin B kompleks dengan makanan ringan. Tapi jangan makan makanan berminyak karena akan mengganggu penyerapan.

About zah

Bukan insan luarbiasa.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s